ترجمه و تألیف کتاب با عنوان گزارش نویسی تحقیقات علمی در علوم ورزشی توسط آقای دکتر امیر قنبرپور نصرتی، عضو هیأت علمی گروه علوم ورزشی

۰۴ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۸ کد : ۲۳۰۵۰ آخرین اخبار
تعداد بازدید:۱۵۴
پیش درآمد:

 تحقیق روشی برای کشف مفاهیم جدید از طریق مشاهده صحیح است و تصمیم گیری درست در زمان مناسب را تسهیل می­کند. استفاده از صلاحیت و تجربه به عنوان منابعی از شناخت، به تنهایی پاسخگوی نیازهای بشر نبوده و انجام تحقیق برای دست یابی به شناخت از ضرورت­های انکارناپذیر انسان امروزی است. تحقیق بدون در نظر گرفتن زمینه شغلی فرد، تقریباً برای تمام افراد در هر حوزه از علم حیاتی است. تحقیق که فرآیند جستجوی دانش از طریق مشاهده، کاوش، تجزیه و تحلیل، توصیف و توضیح ایده، حقایق یا روش شناسی ناشناخته است، شما را قادر می سازد تا یک استراتژی مناسب برای انجام کار بدون هدر دادن منابع ضروری ایجاد کنید و تصمیم درست را در مواقعی که شرایط ایجاب می­کند اتخاذ کنید. بسیاری از شرکت ها و سازمان ها با انجام تحقیقات در مورد محصولات و خدمات خود از طریق بررسی میزان رضایت مصرف کننده و دریافت باخوردهای لازم به موفقیت دست یافته اند. علوم ورزشی از جمله زمینه های علمی است که نسبت به دهه های گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته است و همچنان در حال پیشرفت است. یکی از دلایل اصلی این پیشرفت انجام تحقیقات علمی گسترده در این زمینه می باشد. انجام تحقیقات اصولی و علمی نیازمند آشنایی با مجموعه ای از ساختارها، اصول و قواعد علمی است که نه تنها در علوم ورزشی بلکه در هر حیطه تحقیقاتی دیگر نیز باید به درستی شناخته و رعایت شوند.

اندیشه­ ی نخستین تدوین کتاب حاضر ماحصل درک نیاز به یک راهنمای علمی و کاربردی در حوزه پژوهش برای دانشجویان علوم ورزشی طی کلاس های درس روش تحقیق در سالیان متمادی بود. بررسی منابع مختلف روش تحقیق طی فرآیند تدریس، ضرورت داشتن منبعی که مطالب کلیدی و کاربردی را در اختیار دانشجویان قرار دهد، برجسته کرد. مفروضه اصلی تدوین کتاب این بود که دانشجو برای کسب دانش و مهارت در زمینه تحقیق یک راهنمای عملی در اختیار داشته باشد و برای جمع بندی نکات علمی در خصوص مؤلفه های اصلی تحقیق کمتر به منابع متعدد در این حوزه مراجعه کند. کتاب حاضرکه از شش فصل تشکیل شده است با هدف آشنایی با اصول و قواعد علمی تحقیق نوشته شده است. در هر یک از فصول این کتاب یکی از ارکان اصلی تحقیق با جزئیات کامل توضیح داده شده است. فصل اول کتاب به بررسی ویژگی­های عنوان و چکیده­ی یک پژوهش علمی می پردازد و دستورالعمل­ها و نکات کاربردی لازم برای نگارش یک عنوان و چکیده علمی را ارائه کرده است. جستجوی ادبیات و پیشینه تحقیق که از ملزومات مهم جهت دست یابی به یک عنوان پژوهشی و همچنین آگاهی از آخرین دست آوردهای علمی در یک حوزه­ی تحقیقاتی است در کنار اصول نگارش مقدمه‌ی تحقیق در فصل دوم کتاب مورد بررسی قرارگرفته است. آشنایی با بخش روش شناسی تحقیق و نکاتی که در نگارش این بخش در متن یک تحقیق علمی باید لحاظ شود، در فصل سوم کتاب ارائه شده است. فصل چهارم و پنجم کتاب به بررسی نحوه­ی گزارش نتایج تحقیق و بحث در خصوص یافته های کلیدی تحقیق اختصاص دارد. در فصل ششم کتاب نکات کلی  و کاربردی در بحث نگارش و برنامه ریزی متن یک تحقیق علمی به عنوان آخرین بخش از کتاب به رشته تحریر درآمده است. همچنین برای فهم بهتر مطلب تمریناتی نیز در هر فصل ارائه شده است. در این کتاب از جدیدترین منابع موجود استفاده شده است تا مطالب به صورت مناسب و علمی اما به زبان ساده ارائه شود. این کتاب به عنوان یک راهنمای عملی ساده برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری علوم ورزشی و به خصوص دانشجویان رشته فیزیولوژی ورزشی مناسب است و می توان آن را برای درس روش تحقیق به دانشجویان معرفی کرد.


نظر شما :